Beatlesfanclub NL

The Beatles en de Stones. Beatlesfans hebben over het algemeen ook wel wat met muziek van de Stones, maar Stonesfans zijn vaak minder vleiend over de muziek van The Beatles. Bekend voorbeeld was Boudewijn Buch die vond dat er nooit meer een plaat van The Rolling Stones op een platenspeler mocht leggen als er al een Beatlesplaat op was gedraaid.

De eeuwige strijd tussen The Beatles en The Stones. Die was er misschien tussen de fans maar niet tussen de bands zelf. Ze waren wel zo slim om nooit tegelijk een plaat uit te brengen zodat ze allebei het meeste rendement haalden. Bovendien waren de banden tussen de diverse bandleden sterk en er zijn vele links. We noemen er een paar.

  • Het waren The Beatles die Dick Rowe - de man die The Beatles had afgewezen bij Decca  - de tip gaf om The Stones te contracteren.
  • Na hun eerste single Come On gingen The Rolling Stones bij The Beatles vragen om een nummer. Toen ze zagen hoe Lennon en McCartney I Wanna Be Your Man voor ze afmaakten gingen ze zelf ook hun eigen songs schrijven.... maar de eerste echte hit van de Stones werd dus geschreven door The Beatles.
  •  Na de sitar van Norwegian Wood kwamen de Stones met Paint it Black
  •  Na Peppers gingen ook de Stones de psychedelische kant op met Their Satanic Majesties Request, overigens met minder succes.
  • Mick en Keith behoorden tot de vele prominenten die meeklapten en zongen op All you need is love. Als tegenprestatie zongen Lennon en McCartney mee op We Love You.
  • Lennon was een van de gasten van de film Rock and Roll Circus waar hij Yer Blues zong (met Keith Richard op bas, die het waarschijnlijk Bill Wyman niet gunde)
  • En misschien wel de opmerkelijkste, gitarist Brian Jones speelde saxofoon op You Know My Name (Look Up The Number)

Ook in de jaren '70 was er wisselwerking tussen de de bandleden! Maar terug naar die eerste Stoneshit. De Beatlesversie van I Wanna Be Your Man is misschien wat minder sterk dan die van The Stones, maar dat McCartney het niet helemaal als afdankertje voor Ringo en de Stones zag bleek wel toen hij het ergens eind jaren '80/begin jaren '90 tijdens soundchecks ging spelen in een bluesy, Bo Diddley-achtige stijl.

Door: Ron Bulters

 

Jarenlang hebben vele gitaristen het zich afgevraagd: hoe speel je nu het openingsakkoord van A Hard Day's Night?

Een beruchte anekdote is hoe een bekende gitarist het hem vroeg, Harrison antwoordde dat het een f-akkoord is met een toegevoegde g-noot op de eerste snaar (er aan toevoegend dat het op een 12-snarige gitaar beter klinkt). Waarschijnlijk verbluft door de eenvoud vroeg de gitarist per ongeluk of Harrison het wel zeker wist. Harrison - die het akkoord uiteraard honderden keren gespeeld had - antwoordde even sarcastisch als bescheiden: euh, ik denk het wel.

A Hard Day's Night was de opener van de eerste film van the Beatles en de titel werd verzonnen door Ringo die na een lange dag naar buiten liep en riep "It's been a hard day.... en er achter komend dat het al laat was er achter riep ..... night.

Harrison speelde overigens het akkoord niet in een keer goed. Maar waar hij nog meer moeite mee had was de solo. Die was destijds te snel voor Harrison. Het probleem werd opgelost door de solo op halve snelheid in te spelen. Tijdens de live-concerten had Harrison inmiddels de solo op volle snelheid onder de knie, maar bij deze BBC-opname was dat nog anders. Te horen is hoe in deze live versie de studiosolo is ingelast. The Beatles proberen het op het eind van het nummer nog te verbloemen door het outro extra lang te spelen en er uitdrukkelijk bij te zeggen dat ze dat deden om maar aan te tonen dat het live was, maar de beatles vallen door het verschil in opnamekwaliteit genadeloos door de mand.

 

Door: Ron Bulters

We hadden het al eens over het meest gecoverde nummer ooit.

Meer dan 1600 versies zijn er van opgenomen en het is daarmee de meest gecoverde song ooit. Lennon werd er gek van als de zoveelste violist het in een restaurant aan zijn tafel ging spelen, niet in de laatste plaats omdat hij er geen noot van geschreven heeft en zelfs niet op de plaat meedeed. The Beatles brachten het overigens in Engeland destijds niet op single uit, het was maar een albumtrack op Help!

McCartney werd wakker met de melodie in zijn hoofd: de meest lucratieve droom ooit. Alleen de tekst moest nog worden geschreven. Aanvankelijk kwam McCartney niet verder dan: 'Scrambled eggs, oh my baby how I love your Legs.'

Het nummer werd ook een aantal keer in het Nederlands vertaald en op de plaat gezet. Sjef van Oekel werd al eens genoemd. Maar ook Ria Valk (die er 'Beste Kees' van maakte), Ivo de Wijs ('Puistenkop') en wijlen Rijk de Gooyer (die de titel intact liet), maakten er een eigen interpretatie van.

Ook Bod Dylan waagde er zich aan, tijdens de opnames van New Morning. Met ene George Harrison op gitaar!

Ron Bulters

Toen de Liverpoolse muziekscene floreerde kreeg die al snel een naam: Mersey Beat.

Een naam die meer met geografie dan met een muzikale stroming te maken had, want de meeste groepen hadden hun eigen sound.
Wel is het zo dat toen The Beatles hun successen kregen, bijna alle Liverpoolse bands contracten kregen.

Vele braken in het kielzog van The Beatles door, maar een band die opmerkelijk genoeg de boot miste was Rory Storm And The Hurricanes.
Opmerkelijk, want niet alleen was het een van de populairste en meest professionele bands van Liverpool, het was zelfs die band van wie The Beatles hun drummer Ringo Starr kaapten. Bovendien hadden zowel George als Paul een korte relatie met de zus van Rory Storm.

Het verhaal van Rory Storm is tragisch en merkwaardig. Rory stotterde en is in 1972 onder mysterieuze omstandigheden overleden, samen met zijn moeder. Hoewel er slaapmiddelen en alcohol in zijn bloed te vinden waren, was het niet voldoende om er aan dood te gaan, waarmee zelfmoord waarschijnlijk uitgesloten is. Waarschijnlijk heeft zijn moeder bij de aanblik van haar dode zoon wel zelfmoord gepleegd. Beatlesmanager Brian Epstein wilde de groep niet managen. Merkwaardig genoeg was het wel Epstein die in 1964 een van de slechts twee uitgebrachte singles van de band produceerde, America, uit The West Side Story.

Voor zover ik weet de enige plaat die Epstein produceerde en waar hij ook wat achtergrondzang op deed en Ringo Starr kwam voor de gelegenheid zijn oude bandje versterken met percussie en zang. Het nummer flopte toch. The West Side Story oefende een grote aantrekkingskracht uit op popartiesten, want ook Alice Cooper, Yes en The Fortunes vergrepen zich aan nummers uit de musical. Maar wat Rory niet lukte, lukte the Nice wel. Hun bombastische instrumentale versie van America was een wereldhit.

Ron Bulters

 

Wie live-opnamen van The Beatles ziet, ziet hoe primitief concerten waren in de jaren '60.

De hoeveelheid versterkers is niet veel meer dan waar een beginnend bandje zich mee bedient. Met het verschil dat The Beatles er complete stadions met duizenden gillende meisjes mee moeten bespelen. Het is voor het publiek niet te horen. En voor de band zelf al helemaal niet. Eén roadie en één tourmanager. Wie de opnames ziet van het eerste concert in Amerika, ziet hoe de jongens zelf de apparatuur en het drumpodium tussen de nummers een kwartslag draaien, omdat het publiek rondom dat podium zit. En zelfs bij het allerlaatste optreden van The Beatles op 29 augustus 1966 zijn ze niet te beroerd om de spullen mee te helpen sjouwen naar het podium. Een optreden duurt niet langer dan een half uur. Soms nog minder als het speeltempo omhoog geschroefd wordt.

Op 22 augustus 1964 spelen The Beatles in Vancouver. Er is een opname van en laten we het er op houden dat ze hun avond niet hebben...

Een avond later staan The Beatles in de Hollywood Bowl. Het concert wordt gefilmd en opgenomen voor een mogelijke liveplaat. Maar het publiek gilt zo hard dat men zelfs in de studio er op dat moment weinig mee kan. Ook een poging om het concert in de Hollywood Bowl een jaar later op te nemen strandt om dezelfde reden. Uiteindelijk verschijnt er een live-elpee van in 1977 waarbij een selectie is gemaakt van de beste opnames van de concerten. Die tot op heden niet op CD verschenen is.

En If I Fell klinkt weliswaar al wat beter dan de dag er voor, maar wordt niet goed genoeg bevonden voor de elpee...

Muzikaal feitje: In het intro van het nummer zitten alle tonen van de toonladder. Op één na.... En laat dat nou de eerste toon van het nummer zijn!


Ron Bulters

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon
Bob ‘BDJ’ de Jong gooit nogmaals de catalogus van The Beatles in de mixer. Luister naar nog meer van zijn mash-ups en herinterpretaties. Zo heb je The Fab Four nog nooit gehoord!   Klik hier om...
633060