Beatlesfanclub NL

Iedereen die dit lijvige boekwerk voor het eerst onder ogen krijgt, zal zich realiseren dat dit niet bepaald een boek is om op het nachtkastje te leggen om ’s avonds voor het slapen gaan nog wat in te lezen.

Niet alleen het forse formaat, maar zeker ook het gewicht (ruim 2,6 kg!) maken het daarvoor niet echt geschikt. Mede door de fraaie vormgeving met veel fotomateriaal komt het boek eerder in aanmerking voor een mooi plaatsje op de salontafel. Het boek is beslist geen 'page turner', maar eerder een mooi naslagwerk voor Beatlesfans die wat meer achtergronden willen weten van alle songs die The Beatles in hun carrière op de plaat hebben gezet. Niet officieel gereleaste titels staan er echter niet in vermeld. De Duitstalige versies van 'She Loves You' en 'I Want To Hold You Hand' worden bij de originele Engelstalige opnames behandeld.

De Nederlandse uitgave van dit oorspronkelijk Franse boekwerk (Les Beatles, La Totale) is grafisch mooi verzorgd. Het voorwoord van Patti Smith, maakt duidelijk dat zij pas bij 'Rubber Soul' geïnteresseerd raakte in The Beatles en vanaf 'Revolver' echt aan de band verknocht was. Dat voorwoord wordt gevolgd door een kort hoofdstuk met de titel 'Hamburg: de leerjaren'. Daarin komen wel de Indra, de Star Club en de Top Ten aan bod, maar vreemd genoeg geen woord over de Kaiserkeller waar ze in 1960 toch liefst 58 avonden optraden. Hier komt ook hun eerste opname, de single 'My Bonnie', aan de orde die in Duitsland als Tony Sheridan & The Beat Brothers werd uitgebracht. In het volgende hoofdstuk 'Juni: de beslissende auditie' wordt eigenlijk een beetje in het midden gelaten of het nu echt een auditie betrof, of een proefopname.

Daarna worden de overige 212 titels stuk voor stuk besproken. Van alle nummers worden, naast de titel en de componist(en) ook de tijdsduur, de uitvoerenden, de datum van opname en mixen, de producer en de opnametechnici vermeld. Tevens wordt de datum vermeld waarop de titel in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten op elpee of single is verschenen.Ook wordt er ruim aandacht besteed aan opname-technische zaken.

Het werk is daardoor qua inhoud enigszins te vergelijken met 'Revolution In The Head' van Ian MacDonald, waarvan de eerste uitgave in 1994 verscheen en met  Mark Lewisohns 'The Complete Beatles Recording Sessions' uit 1988. Er zijn vanzelfsprekend veel overlappingen met beide boeken, maar toch ook nog wel de nodige verschillen. Regelmatig is de informatie hier wat uitgebreider, een andere keer is die juist wat minder. Zo kwam ik bij het nummer 'Yellow Submarine' tegen dat niet alleen Brian Jones maar ook Mick Jagger aan de opname heeft meegedaan. Dat laatste is iets wat beide andere uitgaven bijvoorbeeld niet vermelden. Bij elke titel wordt de verantwoording van de gebruikte citaten of de informatiebron vermeld. Het is niet verbazingwekkend dat Mark Lewisohn daarbij regelmatig genoemd wordt, net als 'Beatles Anthology', 'Paul McCartney, Many Years From Now'
van Barry Miles en het Playboy-interview met John en Yoko.

De gekozen volgorde van de songs vind ik niet helemaal logisch. Het boek is namelijk opgebouwd uit hoofdstukken die gewijd zijn aan de elpees van The Beatles, die gelukkig wel in chronologische volgorde staan. Eventuele songs die alleen op single of epee zijn uitgebracht, worden dan tussen die elpees vermeld. Deze gekozen vorm heeft wel als consequentie dat hun debuutsingle 'Love Me Do', pas halverwege het album 'Please, Please Me' wordt besproken, hetgeen eigenlijk veel later op de tijdbalk is. Een andere niet geheel begrijpelijke keuze is om 'Bad Boy' te vermelden als laatste track van het album 'Help!' terwijl het daar toch echt niet op heeft gestaan. Het was speciaal opgenomen voor de Amerikaanse elpee Beatles VI. Overigens is dat nummer bij ons in 1966 uitsluitend op epee verschenen en in Groot-Brittannië op de  verzamelelpee 'A Collection Of Beatles Oldies'.

Bij veel titels staat ook nog een kader vermeld met als titel 'Voor Beatles Fanaten'. Daarin worden vaak heel bijzondere weetjes betreffende het nummer vermeld. Soms is dat informatie die uitnodigt om weer eens heel goed naar de song te gaan luisteren, om foutjes of grapjes in tekst of muziek, of opname-technische foefjes te ontdekken.

Achter in het boek staat een begrippenlijst, gevolgd door een register van alle elpees en songs. Tevens vind je er een overzicht van alle in Groot-Brittannië en Verenigde Staten uitgebrachte elpees, epees en singles, met bijbehorende releasedatum. Daarna volgt nog een uitgebreid namenregister, een fotoverantwoording en een literatuuroverzicht.

Jammer genoeg zijn er toch een paar kleine foutjes in de uitgave geslopen.
Zo staat er een verkeerd jaartal (1963) bij de eerste take van 'Ask Me Why'. Daarnaast wordt de naam The Silver Beatles vermeld bij een foto van The Beatles met Pete Best en zonder Stu Sutcliffe. Dat is historisch gezien natuurlijk niet juist. Verder wordt bij de informatie van  'Honey Pie' vermeld dat dit nummer in de Abbey Road Studio’s zou zijn opgenomen.
In de tekst staat echter, terecht, dat dit de Trident Studio’s was. Maar ondanks deze kleinigheden blijft het een zeer fraai boekwerk dat de prijs zeker waard is al zullen echte diehards die al over een grote Beatlesbibliotheek beschikken, er waarschijnlijk niet heel veel nieuwe informatie in vinden.

Uitgeverij WBooks, Zwolle (2015)
ISBN 978-946258088-6
Prijs: € 45,00

Gebonden met stofomslag, 671 pagina’s. Formaat: 278 x 220 x 58 mm.

Paul van Riet
oktober 2015

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven

inloggen / registreren

Geregistreerde bezoekers ontvangen regelmatig onze nieuwsbrief en profiteren van onze kortingsacties.

Anne’s column

08/01/2017
Je kunt ze The Next Generation noemen: de zonen en dochters van The Beatles. Het is voor deze kinderen niet altijd eenvoudig gebleken om te 'dealen' met hun afkomst. Met een vader die één van de...

Ron's Rarities

20/12/2016
Op 8 december 1980 maakte een aantal schoten een einde aan het leven van John Lennon. Een man de na een afwezigheid van vijf jaar weer volop in de studio aan het werk was en van plan was om in 1981 weer...

Zeldzaam !!!!

Fab4Cast

Written on 30/11/2016, 16:24 by Ramon