66

In de meeste Beatles-geschiedenisboeken neemt het hoofdstuk waarin verteld wordt over hun activiteiten in 1966 misschien enkele tientallen pagina’s in beslag. Maar als je nagaat hoe belangrijk en uniek dat jaar was vergeleken met welk ander jaar dan ook van hun bestaan, dan zou het zijn eigen boek moeten krijgen. En toen was daar muziekjournalist Turner, die precies dat deed met ongelofelijk mooie resultaten als gevolg.

 

Kijk hier maar eens naar: in 1966…..

 

*         brachten The Beatles Revolver uit, een totaal ander geluid dan wat ze voorheen deden, en doorgaans bestempeld als het ‘beste’ album van de groep;
*        stopten de Beatles met toeren, toen de ongemakken van het reizen, veiligheidskwesties en de onmogelijkheid om zichzelf te horen met die schreeuwende fans, het geven van concerten ondraaglijk maakten;
*         verkenden de Beatles hun individuele interesses buiten de beslotenheid van de groep, wat van invloed zou zijn op de samenwerking en hun eigen werk;
*         gaven ze zich volledig over aan de sociale, seksuele, culturele en farmaceutische veranderingen binnen de samenleving;
*         vonden er grote veranderingen plaats in hun relatie met manager Brian Epstein en hun respectievelijke romantische partners (en John ontmoette een kleine Japanse artieste).
*         Oh ja, en toen hadden we John nog, die oneerbiedig iets had gezegd over dat de Beatles populairder waren dan Jezus Christus…..
 
Met degelijke interpretatieve vaardigheden en toegang tot zowel de materialen uit het 1966-tijdperk als latere interviews, is Turners reis door het jaar iets nieuws: een Beatles-boek met details en anekdotes die je in een ander boek niet tegenkomt of die niet eerder zijn onderzocht.
 
Turner graaft diep, met verhalen en overpeinzingen van mensen die de groepsleden ontmoetten tijdens dat jaar en niet altijd op muzikaal gebied.
 
Dus komen we meer te weten over Georges interesse in de Indiase cultuur en muziek, Johns filmische ambities, Pauls avonturen in de Londense avant-garde-scene, familievakanties, en krijgen we de meest volledige beschrijving van de akelige gebeurtenis in de Filippijnen, waar de band en hun roadies (er waren er slechts twee!) terecht vreesden voor hun eigen leven nadat ze per ongeluk First Lady Imelda Marcos "beledigden".
Maar natuurlijk komt hij terug op de muziek. Want wat hebben de Beatles een geweldige sprong gemaakt qua muziek en inhoud in slechts een paar jaar tijd.
 
Van de simplistische jongen-meisje-thema's van She Loves YouI Wanna Hold Your Hand en Yesterday naar verhalende nummers (Eleanor Rigby), maatschappijkritische liedjes (Taxman), wereldmuziek (Love You To), drugs (Doctor Robert, She Said She Said) en zelfs een nummer op basis van de leer van het Tibetaanse Dodenboek (Tomorrow Never Knows). Het feit dat ze deze nieuwere, veel complexere nummers niet live konden reproduceren, was een andere reden dat de band stopte met toeren.
 
In dit jaar begon de band ook met de opnames van Revolver, de opvolger van Sgt. Pepper, en twee nostalgische nummers (Penny Lane, Strawberry Fields Forever), ook al waren de leden pas midden twintig. Rubber Soul kan de aanleiding zijn geweest van deze nieuwe aanpak, maar Revolver stormde er dwars doorheen, omdat de band meer dan ooit onder de invloed kwam van hun tijdgenoten, zoals de Beach Boys, Bob Dylan en The Kinks.
 
Al met al is Beatles '66 een degelijke aanvulling op het aanbod van Beatles-boeken, waarin het belangrijkste jaar van de groep de tijd en ruimte krijgt die het dubbel en dwars verdient.
 
 
(Vert: Linda Weller)