De nalatenschap van McCartney

 

In 2017 komt het eerste deel uit van een nieuwe serie boeken over de carrière van Paul McCartney samengesteld door drie gevierde Beatles auteurs en onderzoekers, zo kunnen we hier voor het eerst aankondigen. ‘The McCartney Legacy’ (‘De nalatenschap van McCartney’) zoals het gaat heten, wordt geschreven door Chip Madinger, Allan Kozinn en Adrian Sinclair en uitgebracht door Open Your Books, de uitgeverij van Madinger, waar ook de serie ‘Lennonology’ over John Lennon vandaan komt. Voor het boek is inmiddels een website gestart. (mccartneylegacy.com)

 

Madinger is natuurlijk bekend van zijn uitstekende Beatles boeken ‘Eight Arms to Hold You’ en de serie ‘Lennonology’, waarvan een deel is uitgebracht. Allan Kozinn heeft geschreven voor de New York Times, de Wall Street Journal en andere kranten, is auteur van twee Beatles boeken, ‘The Beatles – From the Cavern to the Rooftop’ en ‘Got That Something – How The Beatles’ ‘I Want  Hold Your Hand’ Changed Everything’, een van de mede-presentatoren (met ondergetekende) van de radioshow ‘Things We Said Today’, als redacteur betrokken bij het Beatlefan magazine en schrijver van diverse andere boeken over muziek. Sinclair, al 20 jaar bezig met onderzoek naar The Beatles, is in Groot-Brittannie ook bekend als bekroond redacteur van documentaires. Voor dit interview onthullen zij de eerste details over het project. Madinger (en Kozinn) bespreken het boek ook in de nieuwe aflevering van Things We Said Today, aflevering 207, te vinden op Podbean, iTunes en YouTube.

 

Wanneer komt het eerste boek uit?
Adrian Sinclair: “Het boek zou uit moeten komen aan het eind van dit jaar op het label van ‘Open Your Books’, tegelijk met het nieuwe deel van ‘Lennonology’ (van Madinger).”
 
Allan Kozinn: “McCartney Legacy’ zal bestaan uit een set van meerdere boeken die elkaar in een periode van enkele jaren zullen opvolgen en uitgebracht worden door ‘Open Your Books’, de uitgeverij van Chip Madinger, die ook ‘Lennonology’ uitgeeft. Ik weet niet zeker uit hoeveel delen de serie zal bestaan – vermoedelijk vijf, misschien meer. Een van de redenen voor die twijfel is de hoeveelheid materiaal die we hebben gevonden. Het eerste deel zou, zoals we oorspronkelijk hadden voorzien, de hele periode beslaan van Wings in 1979 en 1980. Maar we hebben zoveel documentatie en zoveel nieuwe interviews over de eerste versie van Wings, die uit elkaar viel in 1973, toen de band op he punt stond om af te reizen naar Lagos in Nigeria voor de opname van ‘Band On The Run’, dat we besloten om het eerste deel geheel te wijden aan McCartney’s werk van 1969 tot 1973 – we hebben het dan over de periode vanaf het album ‘McCartney’ tot en met de repetities voor ‘Band On The Run’ – en zijn eerste feitelijke solo-project, de filmmuziek voor ‘The Family Way’. Het zou uitkomen in het najaar van 2017.”
 
Sinclair: “Deel Een (het worden er waarschijnlijk vijf in totaal) zal Paul’s solo-carriere beslaan van 1966 tot 1973. Het stopt aan het eind van de repetities voor ‘Band On The Run’ op 13 augustus 1973 (we geven jullie alvast een datum prijs die we hebben gevonden!).
 
Hoe is het tot stand gekomen?
Kozinn: “Zoals velen van ons, denk ik, hoopte Adrian op een herziene versie van ‘Eight Arms to Hold You’, maar wist dat Chip volledig in beslag werd genomen door het schrijven van ‘Lennonology’, dus begon hij zelf alvast informatie te verzamelen. Hij vroeg mij of ik er aan wilde meewerken en hoewel het idee me intimideerde, trok de uitdaging me aan. Maar ik wist ook dat Chip al een heleboel informatie had verzameld sinds ‘Eight Arms’ was uitgekomen, dus heb ik zowel Chip als Adrian ervan overtuigd dat het nuttig was om onze inspanningen te verenigen.”
 
Sinclair: “Net zoals de Beatles die elkaar vonden, ging het ongeveer bij ons. Ik was zelf aan een project begonnen en had het er met Allan over hoe hij mij zou kunnen helpen. Ik was bezig geweest om informatie te verzamelen en had iemand nodig die me kon helpen om het te vertalen naar een boek – Allan leek geknipt voor die taak. Enkele weken later had Allen een gesprek met Chip die hem vertelde dat hij al 15 jaar informatie aan het bundelen was voor een herziening van ‘Eight Arms’, dus het leek een logische stap om onze krachten te bundelen.”
 
Chip Madinger: “Nadat ‘Eight Arms to Hold You’ was uitgekomen in 2000 begon ik data te verzamelen voor een mogelijke update, die zoals ik eerder al zei, aan de basis stond van ‘Strange Days Indeed’. Nu zou het natuurlijk heel onverantwoordelijk geweest zijn van mij om niet elk McCartney feitje dat ik ontdekte tijdens de productie van ‘Lennonology’ te bewaren, en ik was op heel interessante informatie gestuit, die ik ben blijven verzamelen zonder direct aan een bepaald project te denken. Dus, toen ik zo’n jaar, anderhalf jaar geleden in gesprek was met Allan Kozinn, vertelde die mij over een project waar hij aan bezig was met de Engelse onderzoeker Adrian Sinclair. Na nog wat meer gesprekken leek het me logisch om me bij het team aan te sluiten en de informatie en interviews die ik had verzameld door te geven, zeker nu ik druk bezig was met deel twee van de serie ‘Lennonology’. De combinatie van oorspronkelijke documentatie van studiosessies met een uitgebreide serie belangrijke interviews – inclusief enkele die ik door de jaren had gehouden met leden van Wings en sessiemuzikanten die niet meer onder ons zijn – zullen resulteren in de definitieve geschiedenis van Paul McCartney als solo-artiest – zowel alleen als met Wings. En het lijkt voor de hand te liggen dat ‘McCartney Legacy’ gepresenteerd wordt in een formaat dat overeenkomt met de toekomstige delen van ‘Lennonology’.”
 
Wat is het doel van het boek?
Kozinn: “Wij hadden het gevoel dat, ondanks het feit dat er op dit moment diverse McCartney biografiën op de markt zijn, er niet echt een werk is dat handelt over het totaal van zijn uitgebreide creatieve oeuvre – een uitzonderlijke, gevarieerde collectie van albums en rock, klasssieke en experimentele projecten, die maar blijft groeien. Chip’s ‘Eight Arms to Hold You’ bracht dat gebied grotendeels in kaart, maar dat is nu 16 jaar oud en er is nog veel meer informatie boven komen drijven sinds hij het heeft gepubliceerd, en we wilden de focus aanscherpen. Zo zullen we een gedetailleerde beschrijving geven van elke song, inclusief opname datums, quotes van zowel de interviews die we zelf hebben afgenomen als van hedendaagse bronnen. En elk album zal worden geintroduceerd door een biografisch overzicht dat inzoomt op wat er speelde in het leven van McCartney op het moment van elke opnamesessie, om op die manier de informatie over de opnamesessies in de juiste context te plaatsen.”
 
Sinclair: “Het oorspronkelijke doel was vrij eenvoudig, het updaten van het verbazingwekkende werk dat was gestoken in ‘Eight Arms’. Maar het project kreeg binnen enkele maanden een sneeuwbaleffect toen we ons realiseerden hoeveel nieuwe informatie we eigenlijk hadden verzameld. Mijn persoonlijke doel was om te proberen om iedereen (voor zover nog in leven) te spreken te krijgen die had gewerkt met McCartney tussen 1969 en 1973, om het verhaal te kunnen vertellen vanuit de stemmen van hen die het hadden beleefd. Zodoende hebben we de meeste van de essentiële betrokkenen nagetrokken en Allan en ik hebben hen geinterviewd. We hadden de mazzel dat Chip al had gesproken met Henry McCullough voor zijn overlijden, net als vele andere grote namen uit zijn tijd. Zijn inbreng in het project kan niet worden overdreven. Met behulp van band interviews hebben we een aantal cruciale relaties gelegd, die ons in staat hebben gesteld om een buitengewone tijdlijn samen te stellen van gebeurtenissen in het tijdsbestek 1970-1973. Dit betekent dat we accuraat kunnen berichten over opnamesessies, filmopnames, band repetities, etentjes, vakanties en veel belangrijker, wanneer bandleden toetraden en stopten – tot op de werkelijke dag.” “In diezelfde periode, gegeven het feit dat ik in het Verenigd Koninkrijk ben, heb ik veel tijd door gebracht in de British Library, waar ik alle muziek bladen gelezen heb die zijn gepubliceerd tussen 1969 en 1973 (meer dan 1.000 in totaal) om elk detail, persinterview, verslag, foto, gerucht, en wat meer denkbaar te vernemen uit de actuele verslaglegging. Oorspronkelijke bandinterviews zijn net zo belangrijk voor het project als nieuwe, omdat ze uit die tijd waren, fris, eerlijk en soms ongelofelijk openbarend.”
 
“We hebben ook een heleboel gegraven in historische documentatie en hebben zoveel als mogelijk historische informatie verweven in het tijdbeeld van het werk van Wings in de studio, op televisie en op toernee om deze periode voor de lezers tot leven te brengen. Het hart van het boek zal worden gevormd door een volledige discografie en sessie-grafie, met daarin een gedetailleerde beschrijving van het opnameproces van werkelijk elk nummer vanaf het ontstaan tot aan de studiosessies (hopelijk komt er binnenkort een sample van een nummer beschikbaar). We hopen er echt op met dit werk een definitieve, gedetailleerde en vooral waarheidsgetrouwe beschouwing te bieden van de eerste vlucht van Wings.”
 
(Vertaling: Marijke Snel-van Asperen)