Na de heropleving van het vinyl is er nu de heropleving van de cassette! Voor veel mensen die in de jaren 70 zijn opgegroeid was de eerste kennismaking met de muziek van de Beatles via cassettes. In de afgelopen vijf jaar zijn de cassettebandjes steeds meer in de mode gekomen.

Resident Advisor, een online muziektijdschrift, schreef onlangs dat de grootste cassettefabrikant van Amerika, National Audio Company, sinds 2014 een toename in de verkoop van 33% zag. Eigenaar Steve Stepp van NAC vertelde aan Chicago Tribune dat zijn bedrijf op enig moment 250 tot 350 titels produceert, met inbegrip van 5 tot 10 uitgaven van de Universal Music Group.


Een aantal grote artiesten spint goed garen bij deze trend. 'Yeezus' van Kanye West en 'Purpose' van Justin Bieber zijn beide op cassette uitgebracht, net als het nieuwe album van Macklemore (dat niet op vinyl beschikbaar is). Roy Culver van Nuclear Blast Records bevestigt dat van de elpee 'Repentless' van Slayer onlangs 1000 cassettes werden verkocht nog voordat het album uitkwam.

Record Store Day 2015 ziet een groei in de verkoop van cassettebandjes, en een onderzoek van ICM in april vorig jaar toonde aan dat 5% van de muziekfans die maand een cassette had gekocht, ten opzichte van 2% in het jaar daarvoor.

Beatlesverzamelaars pikken de trend ook op, maar in het afgelopen jaren zijn de prijzen van tweedehands cassettebandjes verhoogd.

Afbeelding1.png

De afgelopen tijd waren tweedehands Beatlescassettes makkelijk en redelijk goedkoop te verkrijgen, maar de prijzen zitten in de lift. Net zoals bij vinyl verzamelt de cassetteverzamelaar vooral uitgaven uit zijn eigen land, en eventueel originele eerste uitgaven uit de USA of het VK, gevolgd door ongewone cassettes uit andere landen. De cassette-single, die maar een kort leven was beschoren, is ook een niche om te verzamelen, en natuurlijk uitgaven die alleen op cassette zijn uitgebracht, zoals de beroemde Heineken cassette.

(Bron: wogew.blogspot.be)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)