Giles Martin, zoon van producer George Martin, vertelt over het werken aan de nieuwe stereo en ‘surround’ audio mixes van de Beatles, zijn favoriete nummer en meer…

Hoe kwam je voor het eerst de muziek van de Beatles tegen ? De Beatles waren overeen gekomen om hun muziek te laten gebruiken voor het ‘Love’ project. Ik werd hiervoor geïnterviewd door hun mensen en dacht dat het gewoon leuk zou zijn. Ze vertelden dan ik er drie maanden de tijd voor kreeg. Ik herinner me dat ik aan Within You, Without you werkte en ook Tomorrow Never Knows . Ze vonden mijn benadering en frisse houding ten opzicht van de muziek goed. Sindsdien heb ik aan de Beatles muziek gewerkt.

Heb je je tijdens het werken aan hun catalogus ooit overspoeld gevoelt ? Het werken aan muziek die wereldwijd vereerd wordt…

Het antwoord is ja en nee. Als je Paul McCartney zou vragen of het heilig is of niet, zou hij zeggen dat hij niet wil dat hun werk onder het stof terecht zou komen. Als er mogelijkheden zijn om het technisch te verbeteren, moeten we het doen. En ik denk met deze nieuwe mixing op 1 klinken ze gewoon krachtiger omdat ze een terugkeer zijn naar de mono mixes. Maar we hebben surround sound waar we ons mee kunnen omringen. Het is heilig in de zin dat het zo veel betekend voor zoveel mensen en de muziek is zo belangrijk voor de hele wereld. Tegelijkertijd kun je niet stil blijven staan. Je kunt niet op heilige grond blijven lopen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Kun je beter in mono naar ze luisteren of in stereo ?

Enkele zijn voor mono gemaakt. Maar je maakt een nummer voor het nummer en niet voor mono of stereo. De Beatles hebben veel meer tijd besteed met hun versie’s voor mono te mixen dan voor stereo. Op Strawberry Fields Forever hoor je een mellotron puls die zo goed samengaat met de stem van John. Op de stereo versie zit de mellotron op de rechter speaker en daarom klinkt dat minder. Deze nieuwe mixen zijn eigenlijk mono op stereo, bij wijze van spreken. Taxman en Paperback Writer zijn zulke goeie nummers. Die nieuwe mixes, 1 genoemd, zijn net als mono maar dan in stereo. Daardoor klinkt het erg krachtig.

Er wordt veel gesproken over dat muziek puurder klinkt op vinyl dan op digitaal. Klopt dat ?

Ik denk dat er veel misverstanden bestaan over vinyl. Men denkt dat het een zuiverdere  manier van naar muziek luisteren is. Het is niet echt de meest pure manier. De manier waarop vinyl geperst wordt heeft een drastisch effect op het geluid. Dus het hangt af van de mensen die de specifieke serie vinyl hebben geperst. Langzame persingen geven een veel betere kwaliteit. Ik moest de nieuwe mixen 5 keer persen voordat ik er tevreden mee was. Of het nu vinyl of digitaal is, het is tenslotte de kwaliteit van de uitgebrachte muziek die er toe doet.

En wat is jouw favoriete Beatles nummer, van een producer uit gezien ?

A Day In The Life. Ik hou van de bas partij, ik hou van Ringo’s drummen en John Lennon’s stem. En daarbij komt het feit dat het zo’n mooie orkestrale partituur heeft. De band nam een ritme track op — John op gitaar, Paul op piano, Ringo bespeelt de maracas en George de congas. Dat is de grondslag van het hele nummer. Paul en Ringo speelden later samen de bas en drums. Ringo’s drummen is bijna achteruit drummen. Ringo is een drummer die nummers speelt, in tegenstelling tot alleen maar slagen.

(Bron: timesofindia.indiatimes.com)
(Vert.: Trix van Twist)